viernes, 24 de noviembre de 2023
miércoles, 22 de noviembre de 2023
LLIBRE
ZORRO
Dubravka
Ugresić
Traducció Luisa Fernanda Garrido i Tihomir
Pistelek
369 pàgs.
Dubravka Ugresić, (1947-2023),
ZORRO, (2019)
Som davant un text que ens pot costar
considerar que és novel·la, tot i que hi ha precedents de clàssics
on trobem intertextualitat; vivències, reflexions, rigor en
aprofundir en altres obres, i la narració impecable; el cert és que
quedem feliçment atrapats i sabem que aquest llibre és una porta
d'entrada a la resta de l'obra de l'autora que l'editorial
Impedimenta ha posat al nostre abast.
Coneixem la viuda,
algú que ha dedicat la vida a la memòria de l'autor amb qui va
conviure durant un període breu:
"Recordar conlleva
un fuerte mecanismo de micro-creación, parece satisfacer nuestro
impulso secreto de crear mitos sobre nosotros mismos y sobre los
otros, y, una vez creado el mito , es difícil que algo lo derribe."
pàg. 87
Vivències pròpies, l'autora va haver d'emigrar,
va viure la divisió del seu país, va experimentar com al seu entorn
la tragèdia transformava les persones i les duia a canvis radicals;
perdre-ho tot i adaptar-se a una altra realitat; un editor esdevé
cap de policia, o aquell jutge que es veu formant part d'un equip de
persones que "netegen" els camps de mines, no té
capacitats per adaptar-se sense deixar la seva professió, A l'extrem
oposat tenim la seva dona, aviat sap que ha de marxar i reciclar-se
en una altra cultura.
Quina és la literatura que deixarà
la nostra època:
"La más reciente selección de
metáforas de la vida está ligada a la tecnología digital."
pàg. 217
Ens presenten Irina Ferris, aquesta acadèmica
que va viure a l'ombra del seu marit, la seva obra pròpia va quedar
en segon terme. Aquesta dona parla al final de la vida dels
personatges que les circumstàncies han posat al seu camí, dels
moviments polítics que han decidit per ella; una joventut, on la
prioritat era el coneixement i un final viscut amb clarividència;
per tenir companyia, acull a casa a Dora, la jove estudiant, que
donarà llum i felicitat als seus darrers dies. Vivim el seu tràgic
final, víctima d'una forma de barbàrie del s. XXI.
Coneixem
tallers d'escriptura, on els alumnes paguen per fer possible la seva
obra, alumnes als quals no se'ls pot recomanar lectures, alumnes als
quals les xifres de llibres venuts per milers han enlluernat i els
han dut a tenir la certesa de les seves capacitats, els ha enlluernat
la imatge del triomf i consideren que ells poden donar al món el
següent llibre o "producte literari" per al qual seran
aclamats universalment, han pagat per trobar la drecera cap a l'èxit;
sempre hi ha excepcions... personatges perduts que demanen si es pot
aprendre a explicar històries.
A la coberta els editors
ens diuen:
"Zorro, la gran obra de Ugresic, es una
incomparable aventura autoficcional que sumerge al lector en un
laberinto literario para reivindicar el poder de los relatos. Todo un
artefacto complejo y oscuro que conjuga pasión, humor y
erudición..."
Manifestem la nostra gratitud als
editors i la fidelitat a l'autora que malauradament ens va deixar fa
uns mesos.
sábado, 18 de noviembre de 2023
viernes, 17 de noviembre de 2023
llibre
FILM
& SODA
Rosa Maria Arquimbau
Recull d'articles
Edició
de Julià Guillamon i pròleg d'Irene Pujadas
206 pàg.
Rosa
Maria Arquimbau, (1909-1992), Film & Soda, (1930-1932)
"És
necessari que no tractem el feminisme entre glopadetes de te, com
l'hem tractat sempre. Cal que li concedim una més gran atenció que
la que es concedeix a un passatemps de tarda"
Una
escriptora injustament oblidada, els editors ens diuen a la
coberta:
"Arquimbau era una feminista que anava per
lliure; una pionera que va obrir més camí del que se li va
reconèixer."
Per aquest primer apropament a l'obra,
és molt adient accedir a articles que va publicar durant el període
1930-1932. Trobem una observadora exemplar, una dona valenta, que
gosa citar amb nom propi persones que en aquell moment tenien tot el
reconeixement; també ens divertim, té trets que no podem deixar
d'admirar.
Irene Pujades, al pròleg, fa un paral·lelisme
entre Arquimbau i Katherine Mansfield, pel que fa a la complexitat
dels humans "tots portem mil màscares", també es dona en
les dues escriptores la fatalitat de períodes de malaltia. Agraïm a
Julià Guillamon l'epíleg, ens parla de la Catalunya del moment, de
literatura, d'art, de política, de la gran importància de les
aportacions periòdiques a la premsa, de la riquesa que representaven
i representen encara, cita a Maria Aurèlia Campmany, Montserrat Roig
i Empar Moliner.
Neix en nosaltres el compromís d'accedir
a la resta de l'obra de l'autora que Comanegra ha posat al nostre
abast, aquest compromís amb el moviment feminista, amb uns trets on
no hi ha tòpics i sí reflexions que no han perdut vigència,
reflexions davant l'integrisme religiós, l'escola pública, els
costums dels estiuejants; tot ha canviat a primera vista, la realitat
no és la mateixa, el consum i les noves tecnologies fan canviar les
aparences, però en profunditat hem d'agrair que arribin a les
nostres mans els llibres de Rosa Maria Arquimbau, ens aporta un
coneixement de la societat que ens ha precedit i ens ajuda a
aprofundir en el nostre present; una dona que va pagar les
conseqüències d'anar per lliure.
La gratitud més
sincera als editors i a tots aquells que han fet possible que una
obra tan important arribi als lectors actuals.