Lluitar
amb el diable.
Memòries
de la presó
Ngugi
wa Thiong’o
Traducció
Josefina Caball
278
pàg.
Ed.
Raig Verd
21.90
euros
Ngugi
wa Thiong’o, Kenya 1938, empresonat sense judici. El seu delicte:
escriure una obra de teatre en la seva llengua en què donava a
conèixer una realitat que, pel gran èxit popular que va tenir, va
incomodar al poder.
Quan
analitza els fets que l’han dut a la pèrdua de llibertat té la
seguretat que el motiu ha estat la por, la por dels governs africans,
una por que es herència cultural dels colonitzadors. A tots els fa
por la mirada del camperol o de l’obrer que no manifesta submissió,
aquesta mirada d’home lliure malgrat ser el colonitzat, malgrat ser
el dominat… El poder no pot controlar un mitjà com el teatre, ha
de silenciar les veus que generen consciència i fa trontollar la por
dels oprimits.
Les
referències literàries son quelcom que esperem i agraïm quan
llegim Thiong’o, a les primeres pàgines ens cita a Dickens:
“Màxima seguretat” un concepte que el nostre autor
associava a Anglaterra, als terratinents que es suposàvem en
possessió de veritats dictades directament per Déu. També ens fa
referència a El pavelló núm. 6 de Txékhov a on
s’aprofundeix el concepte de “boig”.
Ens
desvetlla a un personatge que té el seu lloc la món de les lletres,
Karen Blixen l'escriptora que va gosar parlar-nos d’Àfrica amb els
tòpics més primaris de la estreta mirada dels colonitzadors, Blixen
posa de manifest la seva certesa d’una superioritat de raça que
otorga als blancs.
Per
no perdre el seny, Thiong’o recorre a l’escriptura, escriu en
paper de water, escriu per sobreviure… A partir d’un tros de
paper de diari de vint centímetres quadrats, Thiong’o ens
manifesta que:
…”Em
surten ales literàries” pàg. 224
Ja
té el tema de la seva novel.la “...ja estic preparat per volar.”
La
vida a la presó, la religió, els petits canvis en la quotidinitat
que suposen els nous nomenaments a l’administració del centre
penitenciari, la subtilesa amb la que es detecten els canvis
polítics del país, les estratègies del familiars que de manera
intuitiva fan ús de codis per protegir-se, la força que dona
l’esperança dels de fora... Una anàlisi impecable del microcosmos
que l´acull.
Reflexions
que ens donen a conèixer la realitat de Kenya i esdevenen universals
perquè venen de la mà de Thiong’o, un clàssic contemporani que
no podem deixar de tenir en compte. Una vegada més una recomanació
sense reserves.
No hay comentarios:
Publicar un comentario