Els boscos de Ravel
Michel Bernard
Traducció Ferran
Ràfols Gesa
129 pàg
La Breu ed.
Ens donen a conèixer
el que va ser la vida de Maurice Ravel, des de que va ser mobilitzat
a la Guerra del 14 fins al seu darrer moment. Aquest personatge
esquifit que va ser reiteradament rebutjat, aconsegueix, a la fi,
formar part de l’exèrcit, per Ravel era una necessitat vital,
volia ser un més.
Es va crear una
unitat, ell i la camioneta Adelaide, el nom d’una composició seva,
va transportar materials, homes i ferits.
Va viure “l’únic
feliç , en els seus records del anys de guerra” l’atzar va posar
a la seva disposició un piano, mai des de que era un infant, havia
estat tant de temps apartat d’aquest instrument. Va tocar una mica
de Chopin que “no era ben bé, a ell a qui agradava sinó a les
seves mans”. A Paris no s’oblidaven del compositor, Colette va
enviar al front el llibret de l’Enfant et les sortilèges.
Després vindria la
experiència del bosc, la compassió que el feien sentir els cavalls
i les mules, la docilitat d’aquells animals… Al bosc va viure
també la camaraderia, compartir les menges exquisides enviades pels
amics des de Paris, amb altres soldats. Hi havien indrets del bosc
que semblaven lluny del camps de batalla, el duien a rememorar
imatges de la natura de la seva infantesa, feien possibles moments
entranyables, dues passes més i la realitat terrible tornava a ser
protagonista.
Una peritonitis el
deixa fora de joc i la literatura pren protagonisme, El gran
Meaulnes d’Alain-Fournier, autor mort en combat “aquell jove
escriptor, que amb una obra n’havia tingut prou per estalviar-se
l’oblit de la fosa comuna” pàg. 72
Va tornar als hàbits
de treball. El va irritar una nominació a l’ordre de Legió
d’Honor, va demanar ser retirat de les llistes. Viu moments de
desasosec, havia perdut la mare i la casa familiar, sent la
necessitat de la natura, una herencia que fa possible l’adquisició
d’una casa, situada al lloc precís però construcció estranya,
malgrat tot ell la va “fer seva”:
“Les obres sortien
sempre malament. Li hauria agradat que els artesans i els obrers
fossin com músics d’orquestra, precisos i atents als plànols que
els havia donat” pag. 100
A Monfort-l’Amaury,
el seu darrer destí es va trobar en pau, va treballar molt, no va
perdre els contactes amb París, el món el va reconèixer… però
el final era a prop, la malaltia es va ensenyorir del seu cos i va
fer via.
Quan tanquem el
llibre reiterem la primera impressió, l’absoluta perfecció de la
forma, la bellesa ho omple tot, acabem de descobrir un autor que
tindrem molt en compte, ha passat qualque cosa més que el nostre
feliç apropament al compositor. Una vegada més una recomanació
sense reserves.
No hay comentarios:
Publicar un comentario