TRIBUTO A
BLENHOLT
Daniel Fuchs
Traducció Enrique Maldonado
310
pàgs
Daniel Fuchs,
(1909-1993), TRIBUTO A BLENHOLT, (1935).
Balkan,
el nostre heroi, acaba de ser brutalment apallissat, diu:
"¡Nobleza!
Solo era posible para quien tenía poder. Un ser humano sin dinero ni
influencia era ridículo si lo único que poseía era dignidad."
pàg. 186
Som a Brooklyn, anys trenta, la lluita per la
supervivència a Amèrica, on totes les possibilitats de fer fortuna
estan a l'abast, cal ser decidit, agosarat i creure en les pròpies
capacitats.
Els Balkan són
jueus, el pare actor, va tenir un moment de glòria, va fer
representacions que van quedar per sempre al seu record, el teatre no
els va portar cap benefici material, mentre ell era pel món
interpretant clàssics, la seva dona l'esperava darrere el taulell
d'una botiga de queviures; han passat els anys els fills són adults,
la seva prioritat és casar a la filla que "cada dia que passa
no és més jove", pateix pel fill, Max, un somiador, considera
que no ha de perdre el temps en una feina mal pagada que el porti a
reproduir la vida que coneix, ell vol diners i glòria, li brollen
les idees que el podrien fer milionari, només cal moure's amb
precisió, anar a trucar a la porta oportuna i tot es
transformarà.
Coneixem la vida als apartaments d'un
edifici, les dones esgotades, els nens, vivint més al carrer i a
l'escala que a casa, les jovenetes somiadores, fascinades pel cinema,
l'únic esbarjo, quan entren a la sala, els llums s'apaguen i la vida
s'interromp, la ficció els omple el cap de fantasies que ajuden a
viure. La realitat és molt dura, les possibilitats per als somiadors
molt difícils, que serà dels joves carregats de coneixements i
d'ideals, com Mendel Mundes, fascinat per l'etimologia, el seu món
són els diccionaris, la seva prioritat a la vida l'anàlisi d'un
mot; o el jove que pretén trobar la fortuna per mitjà de les
apostes, les màfies i la deliqüència també formen part de la
quotidianitat. La vellesa d'un actor a qui la precarietat el duu a
fer d'home anunci, cada dia s'ha de pintar la cara, vestir-se de
pallasso i voltar pels carrers, amb un cartell que promet els
miracles que es realitzen en un saló de bellesa.
Els somnis
s'esvaeixen, cal lluitar pel fet viable, Balkan i Mundes esdevindran
botiguers, una alternativa real, es casaran amb les noies que estimen
i el cinema no deixarà de ser l'evasió imprescindible.
El
vell actor es prepara per a la jornada de treball al carrer, ens diu:
"Mucho
habia perdido su hijo: ambición, esperanza, vida. Max envejeceria y,
con los años, moriría, pero en realidad estaba ya muerto, porque en
adelante solo viviría para ganarse el pan." pàg. 307
Un
retrat excepcional de la vida dels immigrants als anys trenta a
Brooklyn, la lluita per la supervivència, Daniel Fuchs ens presenta
un retrat impecable de l'ànima humana, ens porta a una reflexió
entorn de una realitat que no ha perdut vigència.
Un
altre gran encert al catàleg d'Automàtica ed.
No hay comentarios:
Publicar un comentario