LA
VERITABLE HISTÒRIA DEL LLIBRETER ASSASSÍ DE BARCELONA
Marcel
Fité
217 pàg.
Hi han assassinats, moments
d’intriga, és per sobre de tot una novel.la històrica, ens situa
en una época, 1835, descriu el poder que el poble ha de patir,
parla del paper dels convents a la Ciutat, també el creixement
d’aquesta.
l’Infant que narra els fets
ho fa des del lloc on les circunstàncias l’han situat, una
sastreria del carrer dels Agullers, fill del mestre del taller i
propietari. Ens trobem dues formes de passió que governen la vida
dels homes, la passió de l’artesà, tant el pare d’en Jaume, el
nostre narrador, com en Hoffmann, són homes entregats al seu ofici,
la perfecció de la peça acabada, els dona autoritat i respecte que
és va consolidant en cada acció, creen un ambient de laboriositat,
generen dignitat a les persones que treballen amb ells des de el dia
que comença l’aprenentatge, un compromís amb cada puntada,
aquesta actitut artesanal multiplicada per la quantitat de
treballadors dels tallers en tots els oficis donen sentit les
paraules que el vescomte Reisset va adreçar a Ferran VII tot
referinse als barcelonins:
...”son inclinats pel seu
natural al treball i a la feina ben feta, i només es eocupen
d’augmentar els seus guanys, obeint sempre el govern que hi hagi
constituit.” pàg. 46
El pare d’en Jaume és
empressonat només per seguir el ritme de la moda i satisfer als seus
clients adoptant els canvis que l’evolució de les formes de vestir
van impossant. Balzac havia dit:
...”la Revolució Francesa
fou un convat entre la seda i el drap.”
l’Evolució de les normes
d’indumentària, una realitat que els més reaccionaris havien
d’aturar i dispossant d’un personatge com el Comte d’Espanya
tenien els mitjans per frenar els canvis amb la força de la
repressió més brutal.
l’Altra passió que ens
descriuen és l’amor als llibres com a eix de la vida, conéixem a
Fra Humbert, franciscà, un bon home per sobre de tot, un home que
morirà per salvar llibres prohibits, un d’aquells frares que
després del Trieni Lliberal 1821-1823 es va permetre un cert
pensament propi, des de aquell moment al convent i mancava
l’unanimitat política, i aquesta llibertat de pensament, una fé
que no duia a la por i a l’obediència cega és la que va
transmetre al seu deixible i per sobre de tot li va transmetre l’amor
als llibres, un amor incondicional que implica una forma de vida, un
compromís pel que el franciscà va morir aquella nit del 25 de
juliol de 1835.
Coneixem a Fra Vicens,
llibreter, havia estat monjo a Poblet, amb prou feines savia llegir,
però el paper imprés també era la seva passió i va ser la causa
de la seva mort; en Jaume, esdevé llibreter al seu costat, la
relació del jové amb els llibres ja és una manera de viure.
En
Jaume ens parla del “poder cicatritzant del temps i la distància”:
...”la
feina de bibliotecari on he passat la major part de la meva vida,
serena, constant i enriquidora, ha estat un bàlsam que m’ha permés
estimar la pròpia existència i la dels llibres. Pàg. 196
Al
final en Jaume té un pensament cap al Mestre Hoffmann:
...dedicant
tota la seva vida i els seus esforços a la recerca de la perfecció
en el seu art, tal com jo l’he dedicada a la perservació de la
saviesa en forma de llibres antics...” pàg. 208
Una
obra del tot necessària, un moment de plaer davant l’absoluta
perfecció de la forma, un llibre al qual hi tornarem. Una
recomanació sense reserves.
No hay comentarios:
Publicar un comentario