UN MÓN A L'ABAST DE LA MÀ
Maylis de Kerangal
Traducció Jordi Martín Lloret
249 pàg.
La Paula, en Jonas i la Kate, compartim amb ells el període de
formació intensiva a l'Institut de pintura de Brussel·les, ens parlen
de materials, tons, textures, de la complexitat de reproduir la
realitat, una iniciació en l'art pictòric del trompe-l'oeil, que alhora
ensenya i oculta, és original i còpia, és engany i il·lusió... Quan la
Paula diu als seus pares que vol fer pintura decorativa, ells se
sorprenen, potser decebuts, es pensaven que volia ser artista...
El temps d'aprenentatge és breu, quan torna a París:
"... la seva habitació és encara el lloc on es troba més a gust, en
aquell illot estanc on pot rememorar tant com vulgui el que fou
l'hivern de Brussel·les, on es pot capbussar en el que acaba de
viure sense moderació, com qui es lliura a la disbauxa." pàg. 116
Després vindran els encàrrecs a Cinecittà, un món del tot
complex, que viu una certa decadència, però que conserva trets
peculiars, ella entra a l'engranatge:
..."Aprèn la jerarquia dels llocs de treball, es familiaritza amb els
matisos de l'aristocràcia obrera, acoloreix el seu italià amb
algunes inflexions romanes i assimila el lèxic dels estudis." pàg.
148
Assistim a la formació d'una persona que s'entrega a la feina
amb una passió que serà una constant a la seva vida, l'hem
acompanyada durant la formació, hem donat amb ella les
primeres passes i ens acomiadem d'una dona segura que ocupa
un lloc al món, abans de reproduir una realitat, la coneix fins a les
darreres, aquesta documentació exhaustiva, dominar tècniques i
conèixer materials, la converteix en algú excepcional.
A la coberta ens diuen de l'autora:
"... ens mostra l'art com un camí ple de sensualitat i llum per
arribar a conèixer el món en profunditat -sigui la realitat externa,
sigui el nostre interior- i aconseguir tocar-ne l'essència més pura,
sempre elusiva."
Reconeixem com pot arribar a ser de rigorosa la mirada quan hi
ha el compromís de reproduir una realitat, hem conegut un
univers que ens ha fascinat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario