La
noia que va sortir d’un quadre de Botticelli
Josep
Mara Quintana
334
pàg.
19 €
Aquesta
novel·la ens presenta moments històrics convulsos i esdeveniments
socials de gran rellevància. Ens trobem a la Barcelona d’entre
finals dels anys 20 i les acaballes de la Guerra Civil. Les
circumstàncies dels nostres personatges ens donen a conèixer altres
realitats, com són la ciutat de Maó durant el mateix període i
alguns moments de la Guerra a Burgos.
L’idealisme
i la desfeta: Cirus Homs, el metge Vilardell i Toni Canals són
víctimes que representen l’horror, la injustícia i la impotència;
la coherència dels seus ideals quan els coneixem i el caos i la
brutalitat que les circumstàncies els fan viure. Els anys fan que
cada vegada la reflexió sobre els fets que van viure els nostres
sigui més serena, més objectiva. El dolor va prendre un
protagonisme que es va dilatar en el temps, sense fi. Dècades més
tard les persones morien sense haver recuperat la plenitud, eren
vides trencades, dols que no es podien manifestar.
La
nostra protagonista és una adolescent que té plans, que vol fugir
de la comoditat de la vida burgesa, dels vestits, les festes i els
viatges… Tot està molt bé, però ella tria una altra cosa, vol
estudiar medicina, vol compartir i fer més lleu el dolor dels
altres. No arriba a assolir els seu objectiu però, tot i així, serà
infermera a la presó de dones del carrer Reina Amèlia de Barcelona
,a on es una interna més, també a l’Hospital de Burgos durant la
Guerra. Un dolor intens i amagat a l’adolescència la priva de la
plenitud; aquest dolor es va renovant amb nous drames que
protagonitzen la seva vida.
En
aquestes pàgines trobem tant els fets històrics que figuren a les
hemeroteques com la vida de les persones, les tragèdies individuals,
les individualitats perfectament dibuixades. Tots els personatges
tenen una força i una coherència que faran que ens acompanyin de
manera indefinida en el temps, que reforcin la nostra experiència
del dolor que van patir les generacions que ens van precedir.
Quan
tanquem el llibre, pensem en les dues supervivents: na Paola Torelli
i na Maria Vilardell. Les imaginem fins al final dels seus dies com a
dones enigmàtiques, sàvies i carregades de bondat, dones que han
aprofitat les possibilitats que la vida els ha donat per fugir “del
lloc dels fets”, per trobar una pau i una ben merescuda harmonia
però, com tants que hem conegut, amb la càrrega dels secrets, dels
records mai compartits, dels silencis carregats de dolor.
Una
novel·la molt important, una recomanació sense reserves.
No hay comentarios:
Publicar un comentario