TRES
Dror Mishani
Traducció Roser Lluch
294 pàg.
l'Orna i en Gil es van trobar a una web de divorciats i divorciades, en la primera impressió l'Orna ens diu: "el seu rostre tenia quelcom de tranquil·litzador, no gaire especial", hi ha una altra caracteristica en la qual les victimes coincideixen "mà tova i humida".
Orna és una dona que pasa per la crisi d'una separació, semblaven una família estable; ell coneix una altra dona, marxa del país i crea una altra família, primer ella es pensa que es desentendrà del fill, no és així, torna per passar unes vacances amb el noi i els fills de la dona amb la que ha iniciat una nova vida. Ella ha d'acceptar que el noi passi uns dies amb el seu pare, afectada per la soledat i l'angoixa de no tenir el fill al costat, víctima d'una gran confussió de sentiments, accedeix a viatjar a l'estranger amb l'home que va coneixer a la web. Arriba sola a Bucarest i reviu els moments en què viatjava com a auxiliar de vol, quan pasava unes hores a les ciutats per recuperar-se una nit en un hotel, per a ella el viatge hauria pogut acabar en aquell moment:
"... com si tot el que hagués necesitat hagués estat el vol, entrar a l'habitació de l'hotel i el petit recorregut pels carrers de Bucarest que li demostrava que no havia perdut el sentit de l'orientació, que encara sabia trobar sola el camí." pàg. 109
Parlarà amb el fill, li mostrarà els regals que li ha comprat... tot sembla en ordre, la nota discordant és l'amant que fatalment apareixerà, no el sabrà evitar.
Coneixem l'Emília, una emigrat letona, fa de cuidadora de persones grans, ha viscut a una casa on l'han considerat, han estat amables i cordials, s'ha sentit estimada, aquest destí s'acaba, en aquestes feines el final està sempre previst, es contracta a les persones per tenir cura dels ancians quan viuen els seus darrers moments. Quan l'Emília es troba sola i amb tantes dificultats per tirar endevant, es demana:
"... no pot ser que per aquesta feina miserable sigui allà, tan lluny del lloc on va nèixer, que hi ha d'haver un altre motiu, alguna cosa que no entén i que ha de buscar, i si no la troba haurà de tornar a Riga, tot i que allà tampoc l'espera ningú." pàg. 132
En Gil té una cantarella que repetix respecte a la seva realitat familiar i professional, els preàmbuls es repeteixen i la necessitat de desfer-se de la dona que té al costat també es produeix de manera del tot calculada.
La que havia de ser la tercera víctima Ela/Orna Ben Hamu, neguiteixa al lector, que espera l'inevitable, els esdeveniments prenen un altre camí. En Gil sembla que pot acumular víctimes de manera indefinida, té estratégies que semblen infal·libles, l'Ela la que per a ell havia de ser la tercera víctima, fa que el final sigui del tot diferent.
Com en totes les grans novel·les negres, ens són presentades realitats socials i perfils humans que ens ajuden a aprofundir en el món que ens envolta, una recomanació sense reserves, una reflexió del tot necessària.
No hay comentarios:
Publicar un comentario