El
doctor Fischer a Ginebra o la festa de la bomba
Graham
Greene
Traducció
de Josep Alemany
158
pàg.
16,80
Anna-Luise
ens adverteix, ja al començament de la novel·la, que el seu pare té
el monopoli de la burla
(pàg. 28). El Dr. Fischer sent la necessitat d’envoltar-se de
personatges esguerrats Intel.lectual o fisicament. L’atreu allò
grotesc, tenir a prop seu “despulles humanes” el duu a una mena
de plenitud. Un altra condició que sovint estableix és que aquells
que l’envolten han de ser rics, però ell els ha de superar amb
escreix, ha de ser el més ben situat al “rànquing”. Això el
porta a mirar-se’ls des d’un pla superior en el qual troba la
màxima comoditat. Sent una necessitat imperiosa d’observar els
seus convidats en les situacions més ridícules. Els altres accepten
per cobdícia -reben magnífics regals- i perquè els fa feliços
haver estat triats per formar part de la “cort” del més ric. Un
tret dels rics: els agrada mesurar els graus de poder.
El
Dr.Fischer és incapaç d’estimar, les seves capacitats són
humanament limitades. No se li pot demanar més, ja en té prou
d’haver d’organitzar les seves macabres diversions i de vetllar
per ser cada dia un poc més poderós.
“Sens
dubte hauria menyspreat Jesucrist per ser fill d’un fuster si el
Nou Testament no hagués esdevingut, amb el temps, un sensacional
èxit de vendes”
(pàg 46).
Aviat
passa allò inevitable, comencem a compadir el terrible Dr. Fischer.
Menysprea els seus convidats:
“...Menysprear,
Jones, és com tenir una ferida profunda i inguarible, és el
començament de la mort…” “...Si el que ha causat la ferida és
mort, un s’hi torna atacant altres persones”
(pàg. 117).
Com
a contrapunt, trobem la perfecció d’ànima de la filla, les ganes
de viure, la capacitat d’estimar… Al “pobre” Fischer res no
el duu a reaccionar, resta sol al seu pedestal exercint el mal a
temps complet.
Graham
Greene va escriure aquesta obra a l’any 1980, quan tenia 76 anys.
Observador perfecte de la conducta humana, va triar Vevey com a
darrer lloc que l’havia d’acollir,
les
peculiaritats del paisatge, la llum, la neu, l’ostentació de les
mansions, les seus de les grans empreses... Green havia conegut molt
de món, havia aprofundit en infinits arquetips humans i ens havia
mostrat molts indrets amb la mirada de l’ observador metòdic.
Amb
aquesta novel·la curta on tot és substància gaudim, un vegada més,
d’un grau de clarividència que ens trasbalsa profunda i gratament
al voltant d’una realitat que mai no perd vigència.
No hay comentarios:
Publicar un comentario