martes, 31 de marzo de 2020
lunes, 30 de marzo de 2020
miércoles, 25 de marzo de 2020
sábado, 21 de marzo de 2020
SOŃKA d' Ignacy Karpowicz
SOŃKA
Ignacy Karpowicz
Traducció
Xavier Ferré
232
pàg.
Dues realitats més pròximes en el temps que en el present que viuen en Igor i la Sońka. Ella és una dona que pertany a la història de l’indret que la vist néixer, un llogaret entre Polònia i Bielorússia, les seves rutines, el records… amor, desig, dolor i per sobre de tot soledat, impotència i por… La seva vida està arribant a la fi, marxarà d’aquest món sense deixar res ni ningú, com la gossa Borbus XII la darrera de la seva dinastia, en Borbus Primer, l’Ari, va salvar la vida de Sońka, gossos, gats, vaques… els companys veritables, amb les persones no hi va poder comptar tant, un pare de qui preferia els cops, eren millors que altres formes de relacionar-se, els germans, l’amant, el marit, els veïns i la Guerra, potser l’únic moment de dolor compartit, les altres experiències anaven adreçades només a ella.
Igor és algú que representa el present, la creació, l’art, atrapat en una crisi que sobreviu a totes les estratègies per desfer-se’n. Serà la Sońka, qui li donarà motius per continuar, convertir la persona en personatge, convertir el que envolta la dona en decorat… una vida més suportable com creació per ser mostrada, excessiva per quedar dintre d’aquella vella, ella va descarregant el seu passat, ell el rep.
...”com si algun comptable anés afegint aquells dies al compte de la seva vida, restant-los del compte de la Sońka” pàg. 64
El records brollen, guerra, humiliacions, amor en estat pur, tot a l’hora.
...”la Sońka sentia perquè era molt fàcil insensibilitzar-se.” pàg. 105
“Ara seu amb els ulls diferents, jove i rosada, esvelta com un àlber, fresca com un llençol que s’ha endut el vent” pàg. 163
Fins aquell moment la seva vida havia sigut només silenci, només la fidelitat dels animals. Malgrat tot, va saber salvar els pocs moments de plaer com un tresor per entregar-ho tot a un desconegut i amb aquest acte salvar-se el dos.
Per la Sońka coneixem el dolor de la guerra, les humiliacions, l’amor, el desig… però sobretot el silenci, el silenci que ha presidit una vida excessiva per a la memòria d’una persona, una vida amb dimensions de tragèdia, una vida per ser representada.
Una manera de dir que primer sorprèn i després ens ha atrapat, una vegada més una recomanació sense reserves.
sábado, 14 de marzo de 2020
llibre
EL
BRAÇALET DE GRANATS
Aleksandr
Kuprin
Traducció
de Laia Perales Galán
121
Pàg.
El
personatge que definitivament ocuparà un lloc important a la nostra
experiència de lectors és el general Anósov, “l’avi”
estimadíssim de Vera i Ànnia.
Ens
és presentat un fragment de vida plàcida, assistim a una festa
d’aniversari, a on tot es cordialitat i bones maneres.
Només
una nota discordant que neguiteixa a Vera, hi ha un home terriblement
enamorat que no pot deixar de demostrar el seus sentiments, per a
ella és només algú que a partir del moment que la va veure va
enfollir, va caure en un amor incondicional que domina la seva
voluntat. l’Enamorat reb la visita del marit i del germà de Vera,
a parir d’aquest encontre, se sap perdedor i no troba motius per
seguir vivint.
Vera
observa la seva darrera expressió:
...”aquella
mateixa expressió de pau a les màscares mortuòries de dos grans
martirs: Puixkin i Napoleó.” pàg. 116
Tornem
a Anósov “una mena de fragment del passat” un home de “coratge
ferm i efectiu”, Kuprin, que va formar part de l’exèrcit fins
als 24 anys, ens presenta un General que és un compendi de bondat i
grandesa d’ánima, trets que formen part l’esència del poble
rus, allò que fa semblar als soldats “gairabé sants”. Anósov
mai no va fer ús de la força que li otorgava la seva posició, en
els soldats veia persones, en els presoners també…
El
General era venerat per Vera i Ànnia, els hi parla de l’amor, com
ell l’enten, la seva experiència ha de servir per obrir els ulls
de les dues joves, dones casades que pateixen les ingenuitats de les
vides que transcorren en cercles limitats; ell va viure una
experiència matrimonial curta en el temps, va acceptar la fi, no es
va batre, per tant no va patir el record d’haver fet vessar sang,
la vida va seguir el seu curs i la seva va ser una profitosa solitud…
els matrimonis que va conèixer no eren un exemple de plenitud i ell
podia donar gràcies a la placidessa que havia presidit la seva vida
i l’havia dut a una vellessa feliç i plena.
Hi
ha tants sentiments i situacions que ens enlluernen i confonen, i el
mot amor, és repetit i utilitzat sense sentit. “l’amor ha de ser
tràgic. El gran misteri de la vida!”
La
seva memòria conserva records tristos quan l’amor porta al dolor i
fa mals irreparables.
Fa
una lloança a la dona enamorada:
...”L’amor, per ella, quan estima, comprén el sentit de la vida, l’univers sencer!” pàg. 83
viernes, 6 de marzo de 2020
llibre
LA
VERITABLE HISTÒRIA DEL LLIBRETER ASSASSÍ DE BARCELONA
Marcel
Fité
217 pàg.
Hi han assassinats, moments
d’intriga, és per sobre de tot una novel.la històrica, ens situa
en una época, 1835, descriu el poder que el poble ha de patir,
parla del paper dels convents a la Ciutat, també el creixement
d’aquesta.
l’Infant que narra els fets
ho fa des del lloc on les circunstàncias l’han situat, una
sastreria del carrer dels Agullers, fill del mestre del taller i
propietari. Ens trobem dues formes de passió que governen la vida
dels homes, la passió de l’artesà, tant el pare d’en Jaume, el
nostre narrador, com en Hoffmann, són homes entregats al seu ofici,
la perfecció de la peça acabada, els dona autoritat i respecte que
és va consolidant en cada acció, creen un ambient de laboriositat,
generen dignitat a les persones que treballen amb ells des de el dia
que comença l’aprenentatge, un compromís amb cada puntada,
aquesta actitut artesanal multiplicada per la quantitat de
treballadors dels tallers en tots els oficis donen sentit les
paraules que el vescomte Reisset va adreçar a Ferran VII tot
referinse als barcelonins:
...”son inclinats pel seu
natural al treball i a la feina ben feta, i només es eocupen
d’augmentar els seus guanys, obeint sempre el govern que hi hagi
constituit.” pàg. 46
El pare d’en Jaume és
empressonat només per seguir el ritme de la moda i satisfer als seus
clients adoptant els canvis que l’evolució de les formes de vestir
van impossant. Balzac havia dit:
...”la Revolució Francesa
fou un convat entre la seda i el drap.”
l’Evolució de les normes
d’indumentària, una realitat que els més reaccionaris havien
d’aturar i dispossant d’un personatge com el Comte d’Espanya
tenien els mitjans per frenar els canvis amb la força de la
repressió més brutal.
l’Altra passió que ens
descriuen és l’amor als llibres com a eix de la vida, conéixem a
Fra Humbert, franciscà, un bon home per sobre de tot, un home que
morirà per salvar llibres prohibits, un d’aquells frares que
després del Trieni Lliberal 1821-1823 es va permetre un cert
pensament propi, des de aquell moment al convent i mancava
l’unanimitat política, i aquesta llibertat de pensament, una fé
que no duia a la por i a l’obediència cega és la que va
transmetre al seu deixible i per sobre de tot li va transmetre l’amor
als llibres, un amor incondicional que implica una forma de vida, un
compromís pel que el franciscà va morir aquella nit del 25 de
juliol de 1835.
Coneixem a Fra Vicens,
llibreter, havia estat monjo a Poblet, amb prou feines savia llegir,
però el paper imprés també era la seva passió i va ser la causa
de la seva mort; en Jaume, esdevé llibreter al seu costat, la
relació del jové amb els llibres ja és una manera de viure.
En
Jaume ens parla del “poder cicatritzant del temps i la distància”:
...”la
feina de bibliotecari on he passat la major part de la meva vida,
serena, constant i enriquidora, ha estat un bàlsam que m’ha permés
estimar la pròpia existència i la dels llibres. Pàg. 196
Al
final en Jaume té un pensament cap al Mestre Hoffmann:
...dedicant
tota la seva vida i els seus esforços a la recerca de la perfecció
en el seu art, tal com jo l’he dedicada a la perservació de la
saviesa en forma de llibres antics...” pàg. 208
Una
obra del tot necessària, un moment de plaer davant l’absoluta
perfecció de la forma, un llibre al qual hi tornarem. Una
recomanació sense reserves.
domingo, 1 de marzo de 2020
LLIBRE
NUESTRAS VIDAS
Marie-Hélène
Lafon
Traducció
Lluís Maria Todó
124
Pàg.
...”hay
dulzura en las rutinas que ayudan a pasar el tiempo, las penas y la
vida; los gestos de la mañana, por ejemplo, los primeros al saltar
de la cama...”
“...los
gestos de la mañana te meten en los días, ordenan el mundo...”
pàg. 50
Llegim
les primeres pàgines, les pàgines en què ens presenten a Gordana,
hi tornem, ens han dut a un estat de plenitud tan intens que ens fa
sentir incondicionals d’aquesta autora que acabem de conèixer.
La
quotidianitat de personatges secundaris de la vida, éssers que ens
atrapen: Jeanne, de la seva mà entrem al món que ens ofereix:
l’avia Lucile, cega, immòbil depèn de la neta.
...”mi
abuela no quería que nadie le contara las cosas, decía que conmigo
veía mejor que antes del ataque” pàg. 14
Mme.
Jalais i Jean Jacques, el seu fill, el fill admiradíssim, un fill
triomfador, que al llarg de tota la vida la visita amb periodicitat
impecable i que a la mort d’ella ocuparà el pis que ha deixat,
està sol, fa cinc anys que s’ha divorciat, però la mare mor sense
el trasbals d’aquesta “fissura” a la vida del fill estimat que
mai ha trencat l’harmonia que dona vida a la mare.
Horacio
Fortunato, l’home que cada setmana fa la compra per al pare que ha
quedat sol, un altre bon fill.
Jeanne,
sola, abandonada pel seu company àrab, després d’una convivència
del tot plaent; cada dos anys vacances compartides amb la mare d’ell,
l’altre any altern vacances a una platja del sud… El pare de
Jeanne, botiguer vocacional i feliç, sempre es va malfiar d’aquell
home, al capdavall un moro. Jeanne sobreviu els primers moments de
soledat amb visites a casa de la seva amiga Isabelle, l’enigmàtica
Isabelle que a la presó enyorarà sobretot no poder cantar “decía
que el canto inventaba la alegría”…
Són
124 pàgines, tot moments quotidians, personatges secundaris que per
molt de temps tindran un paper del tot important a la nostra vida.
Un gran
descobriment, una recomanació sense reserves, una altra joia a un
catàleg farcit d’imprescindibles.